Apriorni kriterijum ocenjivanja zasniva se na unapred utvrđenim normama. Ovaj kriterijum ima pozitivna obeležja, jer se njime mogu meriti nivo znanja i sposobnosti svakog pojedinca i može biti i u funkciji pouzdanije profesionalne promocije. Društvena opravdanost ovakvog kriterijuma je velika. Međutim, teškoća je u tome što ovakvog kriterijuma praktično nema. Svaki nastavnik formira svoj individualni kriterijum za pojedine ocene iz skale koje se u školskom sistemu primenjuje (kod nas se primenjuju petostepena skala 1-5).
Postoje mnogi pokušaji da se utvrde normativi za svaku ocenu polazeći od specifičnosti didaktičko-logičke strukture sadržaja pojedinih nastavnih disciplina. Pojedini prosvetni organi su pokušali da pravilnikom ili uputstvom utvrde koji nivo znanja treba učenici da pokažu za pojedine ocene iz skale 1-5. To bi bio normativ za primenu apriornog kriterijuma. Takve normative za apriorni kriterijum predlaže i Ðorđe Lekić. Ovde ih navodimo:
Grupa | Elementi ocenjivanja znanja | Ocena |
1.1. | Nepoznavanje činjenica i operacija (ćutanje i neučestvovanje u radu) |
|
2. | Pogrešno interpretiranje i netačno postupanje (nagađanje u izlaganju i postupanju) | nedovoljan (1) |
2.3. | Proizvoljno izlaganje i postupanje (izlaganje i postupanje bez reda). |
|
4. | Obična reprodukcija (dosledno kopiranje izlaganja u radu) | dovoljan (2) |
3.5. | Opisivanje (pronalaženje adekvatnih izraza) |
|
6. | Definisanje (precizno, logično formulisanje) | dobar (3) |
4.7. | Objašnjavanje (jasno, da postane razgovetno) |
|
8. | Upoređivanje (pronalaženje sličnog u različitom i različitog u sličnom) | vrlo dobar (4) |
5.9. | Rekonstrukcija (prerada prvobitne koncepcije i slobodno logično interpretiranje) |
|
10. | Integracija empirijskih i nastavnih podataka (stvaranje sistema znanja, umenja i navika) | odličan (5) |
Navedene norme za pojedine ocene su opštijeg karaktera. Ne polazi se od prirode i od specifične didaktičko-logičke strukture gradiva pojedinih nastavnih predmeta. Naravno, pridržavanje i ovakvih uopštenih zahteva doprinelo bi smanjenju nepovoljnog dejstva nekih subjektivnih faktora na valjanost školskog ocenjivanja. Međutim, ovakve norme apriornog kriterijuma ocenjivanja, ne mogu, u dovoljnoj meri, biti u funkciji ujednačavanja kriterijuma ocenjivanja. Zato se pribegava definisanju diferenciranih normativa apriornog kriterijuma ocenjivanja koji polaze od specifične didaktičko-logičke strukture gradiva i od standarda do kojih se došlo istraživanjem pojedinih fenomena (brzine čitanja i slično).
Norme i standardi ocenjivanja maternjeg jezika u I razredu Kriterij za ocenjivanje brzine čitanja I razredu
Ocena iz skale | Opis normi -standarda ocenjivanja |
Ocena pet (5) | - U prvom razredu, u ú polugodištu, pravilno čita, iščitava po slogovima, a u úú polugodištu čita cele reči, a teške reči iščitava po slogovima, razgovetno izgovara glasove, pouzdano zna tekst recitacija i recituje izražajno |
Ocena četiri (4) | -Ima 1-2 greške u čitanju. |
- U recitovanju čini 1-2 inverzije reči, ali to uviđa i sa lakoćom ispravlja. | |
Ocena tri (3) | - Čita isprekidano, nedovoljno izražajno, ima do pet grešaka koje se sastoje u izostavljanju ili menjanju mesta glasova, slogova reči, ne pravi pauze među rečima; nedovoljno poznaje recitacije, učene pričice i sl. |
Ocena dva (2) | - Sve reči čita isprekidano, ne ume da iščitava, čini više od 4 grube greške; ne zna veći deo teksta, priča ili recitacije koju treba da kazuje napamet. |
Ocena jedan (1) | - Loše izgovara veći deo reči ili uopšte ne ume da pročita zadani tekst; ne zna tekst koji treba da prepriča ili recitacije koju treba da kazuje napamet. |
Kriterij za ocenjivanje brzine čitanja I razred
Ocena | Broj pročitanih reči u minuti od-do |
Ocena (5) | 40-35 |
Ocena (4) | 30-25 |
Ocena (3) | 25-20 |
Ocena (2) | 20-15 |
Ocena (1) | manje od 15 |
Norme i standardi za ocenjivanje pravopisnih i gramatičkih znanja
Vrsta pism. zadatka | Obim reči na kraju | Ocena | Opis normativa-standarda | |
I polug. | II polug. | |||
Diktat | 20-25 reči | 30-40 reči | (5) | - Nema ortografskih grešaka i ispravljanja u tekstu |
- Rečenice napisane čisto (oblik slova i povezanosti) | ||||
(4) | - Načinjeno više od 1-2 ortografske greške, napravljeno 2-3 ispravke reči u različitim pravopisnim pravilima (veliko slovo, tačka) | |||
(3) | - Učinjeno 3-5 ortografskih grešaka | |||
- Učinjeno više od 3 ispravke | ||||
- Tekst napisan aljkavo sa više deformacija slova | ||||
(2) | - Ima više od 5 ortografski grešaka | |||
- Rad napisan aljkavo | ||||
- Oblici slova nisu ispravni, deformisani | ||||
(1) | - Učinjeno više od 8 ortografskih grešaka |
Objašnjenje: ne uzimaju se u obzir greške u pravilima koja nisu prethodno učena; ponavljanje greške ne smatra se novom greškom, dva puta napisana ista reč u rečenici ne smatra se greškom.
Primeri normativa za apriorni kriterij u nastavi matematike
Kao i u svakom predmetu, i u nastavi matematike mogu biti sačinjeni normativi za primenu apriornog kriterija ocenjivanja polazeći od posebne didaktičko-logičke strukture gradiva (posebni za aritmetiku, geometriju, za ocenjivanje pismenih vežbi i radova i sl.). Ovde ćemo navesti neke primere normativa koji se mogu primeniti za ocenjivanje znanja i sposobnosti iz ovog nastavnog predmeta u različitim razredima:
Ocena iz skale | Opis normativa-standarda |
Ocena (5) | -Daje potpune i ispravne odgovore na postavljena pitanja (razume i ume da objasni pravilo, postupak i sl.) |
-Ispravno obavlja računske operacije | |
-Samostalno rešava zadatke i zna da objasni postupak | |
-Tačno prepoznaje i imenuje geometrijske slike i njihove elemente | |
Ocena (4) | -Daje potpune i ispravne odgovore na postavljena pitanja s tim što pravi manje greške u formulisanju ili kod obrazlaganja matematičkih operacija |
-Pri rešavanju zadataka nije najprecizniji u objašnjavanju postupaka, dokazivanju rezultata, operacijama koje obavlja | |
-Čini ređe greške i konstruisanju geometrijskih figura | |
-Sve greške samostalno ispravlja uz minimalnu pomoć i podsećanje nastavnika | |
Ocena (3) | -Većinu zadataka pravilno rešava, ali za rešene zadatke ne ume da objasni postupak |
-Pravi greške kod pojedinih operacija u izvođenju postupaka rešavanja zadataka | |
-Uz pomoć nastavnika rešava zadatke | |
Ocena (2) | -Pokazuje neznanje većeg dela gradiva |
-Ne može ispravno da reši zadatke i pruži objašnjenje postupka čak i uz pomoć nastavnika | |
Ocena (1) | - Pokazuje potpuno nepoznavanje nastavnog gradiva |
Normativi i standardi apriornog kriterija za ocenjivanje pismenih kontrolnih zadataka iz matematike
Smatra se da istovrsni ili kombinovani kontrolni zadaci treba da budu tako dimenzionirani da, u prvom polugodištu, učenike prvog razreda angažuju do 20 minuta, drugog razreda do 35, a trećeg i četvrtog razreda 35-40 minuta. Prilikom ocenjivanja pismenih zadataka potrebno je prethodno definisati šta se smatra grubom, velikom a šta manjom greškom. Velikim (grubim) greškama se mogu smatrati: netačno izvođenje matematičkih operacija, nepravilno rešavanje jednačina i nejednačina, nepravilan izbor brojčanih podataka. Manjim greškama se mogu smatrati: neracionalni postupci pri rešavanju zadataka, izostavljanje naziva operacija, netačno prepisivanje brojčanih podataka ili znakova matematičkih operacija kod tačnog rešenja zadataka.
Ocena iz skale | Normativi-standardi |
Ocena (5) | -Ceo zadatak urađen bez greške |
Ocena (4) | -Postoji 1-2 manje greške |
Ocena (3) | - U zadatku postoje 2-3 grube i 2-3 manje greške |
Ocena (2) | - U zadatku je učinjeno više od 5 grubih grešaka |
Ocena (1) | -Nije uradio zadatke ili su rešenja i operacije pogrešili |
Slično navedenim primerima, mogu se definisati normativi i standardi apriornog kriterija i za sve ostale nastavne predmete koji polaze od specifične didaktičko-logičke strukture njihovog gradiva. Kod utvrđivanja normativa apriornog kriterija, moguće je poći i od broja zadataka koje učenici treba da reše. Ako, na primer, od tri zadatka učenik sve reši ispravno, dobija ocenu pet, ako reši dva zadatka, dobija ocenu vrlo dobar, itd. S obzirom na to da nema propisanih normativa i standarda za primenu apriornog kriterija, ostaje potreba da svaki nastavnik razradi ove kriterije, odnosno utvrdi normative kojih bi se pridržavao u cilju objektivizacije ocenjivanja. Pridržavanjem ovih kriterija eliminisale bi se greške zbog poznatog nepovoljnog dejstva faktora o kojima smo napred govorili (halo-efekat, lična jednačina nastavnika, greška kontrasta i slično). Apriorni kriterij, i pod pretpostavkom da postoje sačinjeni normativi kojima se objektivizira njegova primena, ima i neke nedostatke. Ocenjivanje je svojevrsno merenje. Merenje je upoređivanje dveju veličina od kojih se jedna uzima za jedinicu merenja. Moglo bi se uzeti da su jedinice kod apriornog kriterija norme, standardi koje su pojedine društvene institucije definisale. Međutim, ovi normativi i standardi su ipak opšteg karaktera, pa se njima meri uspeh učenika bez obzira na uslove u kojima se odvija nastavni rad (neopremljenost škole, lošije rešena kadrovska pitanja škole u odnosu na škole koje su to optimalno rešile i sl.). Učenici, naravno, nisu krivi što žive u zaostalim sredinama, što se njihov rad odvija u nepovoljnim didaktičko-tehničkim i kadrovskim uslovima. Zbog toga, objektivno, nisu u mogućnosti postići uspeh kao učenici u razvijenim gradovima i školama sa povoljnijim uslovima. Pošto je ocenjivanje (merenje) jedna vrsta upoređivanja, ispravnije je, sa ovog stanovišta, upoređivati znanja među učenicima iste škole jer rade u istim ili sličnim uslovima.