Под појмом праћења подразумева се разрађен систем поступака, техника и инструмената за утврђивање развојног тока и степена остваривања одређене педагошке делатности у васпитно-образовним установама.
Мерењем се утврђују количински односи дате педагошке појаве. Праћењем се одговара на питање "како". Како ученици уче и раде (настава, слободне активности, учење код куће)? Како наставници раде (организација часа и слично)?
Под мерењем подразумевамо констатовање количинских односа неке педагошке појаве. Мерење, у општем значењу овог појма, је упоређивање двеју величина од којих је једна мерна јединица. Међутим, ово појмовно одређење није у свему прихватљиво са становишта педагошког вредновања. Зато је прихватљивије педагошко мерење дефинисати као констатовање количинских односа датих педагошких појава. Мерењем се одговара на питање "колико" -колико су, на пример, задатака у тесту ученици решили, колико су страница неког текста прочитали, колико су чињеница и генерализација научили и томе слично.
Оцењивање у школи је својеврсно мерење, јер њиме меримо ученички успех. Њиме се упоређује успех једног ученика са успехом другог. Постоје битне разлике између мерења и вредновања. За разлику од мерења, којим се констатују количински односи, којим се упоређују знања међу ученицима, вредновањем се констатују шире промене у развоју личности појединца. Вредновањем се доводе у везу и многи други фактори који су детерминисали одређени успех ученика, на пример, у каквим условима живи ученик, какве су његове објективне и субјективне могућности. Исти ниво знања код два ученика може бити различито валоризован школском оценом ако је један од њих под тешким објективним условима, или са нижим способностима, улажући максималне напоре, постигао одређени резултат, за разлику од другог који је имао боље услове и веће способности. Вредновањем се одређене педагошке величине (на пример, ниво знања) доводе у везу са многим другим факторима (објективне могућности, радне навике, напор, рад, залагање, субјективне могућности, ниво менталних способности и слично) па се, у односу на те претпоставке, вреднују и остварени резултати. Ако је неко могао више, а то није остварио, његово знање би требало ниже валоризовати од ученика који је у односу на бројне варијабле (субјективне могућности, објективни услови) својим марљивим залагањем остварио веће резултате.
Праћење подразумева коришћење одговарајуће евиденционе педагошке документације. Мерење подразумева коришћење појединих инструмената, скалера, упитника, инвентара и слично. Тачност мерења зависи од осетљивости, поузданости, објективности и других мерних карактеристика инструмената који се примењују. Мерењем се утврђује стање одређене педагошке појаве, даје дијагноза стања и по потреби, предузимају мере. Праћењем и мерењем се прате и евидентирају количински односи, изражавају и констатују појединачна постигнућа. Праћењем и мерењем се прикупљају подаци за педагошко вредновање. Вредновањем се сагледавају и свестраније промене и резултати у реализацији васпитно-образовних циљева и задатака и констатују шире промене у понашању и раду ученика. Тиме се утврђује стање, даје дијагноза и предузимају мере за унапређивање васпитно-образовне делатности. Вредновањем се подржавају и интензивирају суштинске позитивне промене у раду, које су укључене у систем вредновања. Комплексно вредновање је веома значајна претпоставка позитивних радних процеса у школи.
Вредновање, према томе, у низу осталих, има и следећа позитивна обележја:
ИСТОРИЈСКИ РАЗВОЈ ВРЕДНОВАЊА
Развој
Вредновање је, као организована планска делатност, старо колико и сама школа.
С развојем друштва, са све наглашенијом и нужном диференцијацијом људског искуства и потребама његовог преношења на младе генерације, истицан је значај организованијег, планског оспособљавања младих за животну праксу, а са тим је растао и значај вредновања као иманентног пратиоца васпитно-образовног процеса у школама. Проширени простори праксе захтевали су ширење схватања о вредновању рада. У робовласничким државама Спарти и Атини, неговане су специфичне друштвене вредности. Друштвене околности утицале су на то да су се у Спарти нарочито цениле војничке способности и вештине и неке посебне црте личности (снага, издржљивост, лукавство и друго), а у демократској Атини, где се неговала наука и филозофија, ценило се говорништво, писменост, музика и друге културне вредности и остварења. У феудалном друштву, у коме су биле наглашене друштвене разлике, и вредновање је имало посебно наглашену селективну улогу. Веома строгим испитима, код пријема ученика и калфи, еснафи и цехови су желели да онемогуће нагло ширење појединих заната и тако обезбеде високу коњунктуру и повољнију цену својих услуга. Поред ограниченог броја ученика, плаћања посебних накнада мајсторима за обучавање, у служби оштре селекције били су и веома строги критеријуми који су претходили проглашењу калфи за мајсторе. Ови испити су се, као посебни облици вредновања степена оспособљености за самостално обављање појединих заната, састојали и од практичног дела израде узорка одређеног предмета, а рад је процењивао већи број испитивача. У средњовековним црквеним школама се први пут сусреће испит као облик вредновања знања ученика и студената. Усмено испитивање се први пут помиње на Универзитету у Болоњи 1219. године; на Сорбони су кандидати крајем 18. века бранили своје тезе на усменим испитима у складу са захтевима формалне логике. Писмени испит као посебна техника вредновања је примењен на Тринити колеџу у Кембриџу 1702. године. Касније су ову форму проверавања знања прихватиле и друге школе.
Дефиниција вредновања са аспекта нивоа развијености људског искуства и знања
Карактер и начин вредновања су, према томе, повезани са владајућим системом друштвених вредности, са васпитно-образовним циљевима и задацима, са одређеном концепцијом школе, методом, облицима и средствима организације васпитно-образовне делатности па је с њима повезана и концепција система вредновања реализације постављених циљева и васпитнообразовних задатака.
У схоластичким школама је ауторитарни метод предавања био веома карактеристичан. Овакав метод рада произлазио је из смисла и схватања суштине наставе и образовања и њихове вредносне основе. У време веома наглашене доминације цркве и њених вредносних категорија, када је религија била основа схоластичке наставе, разумљиво је што је ауторитарни метод предавачке наставе и учења напамет црквених догми био толико прихваћен и имао снажан утицај и на одговарајући начин вредновања рада ученика. Сматрало се да је ученик савладао одређено градиво само ако је знао дословно да понови коришћене писане и усмене изворе. У овом периоду није се очекивала нити је вреднована иницијатива, оригиналност; напротив, свако скретање у одговарању од задатог текста сматрало се као недопустиво и погрешно. Овакав метод учења напамет задржао се веома дуго у појединим земљама (Енглеска, САД и другим), све до средине 19. века. Метод рада је био такав да наставник чита текст наглас, а ученици га дословно запамћују што је спречавало самоиницијативу и оригиналност ученика. Оваквој концепцији наставе одговарало је и вредновање знања као верне репродукције чињеница без икаквог стваралачког односа ученика у процесу рада и учења.