Pošto je u našoj literaturi manje pisano o esej testovima, ukratko ćemo istaći neke njihove bitnije karakteristike. Neke aspekte kompleksnijih postignuća učenika nije moguće meriti primenom standardizovanih ili neformalnih testova znanja. To se, u prvom redu, odnosi na one fenomene o kojima učenici treba da organizuju ili izraze svoje misli, da integrišu određene ideje i argumente, da razrade i rešavaju neke probleme, da dokazuju ili opovrgavaju pojedine dokaze. Tamo gde treba izraziti veću slobodu odgovora primerenije je koristiti esej testove. Bitna karakteristika esej pitanja je sloboda odgovora učenika. Esej test, u prvom redu, treba koristiti pri merenju onih znanja koja se ne mogu meriti testovima u kojima su pitanja objektivnog tipa.
Pitanja u esej-testu mogu biti:
Osnovne odlike
Bitna razlika između testova sa pitanjima otvorenog i zatvorenog tipa i esej testa je u tome što je prvi više zasnovan na merenju znanja prepoznavanjem dok se druga vrsta (esej testovi) zasniva na merenju sposobnosti selekcije, organizacije, integracije činjenica, generalizacije i na proceni ideja i dokaza. To se može izraziti i sledećim pregledom obeležja (vrednosti).
Bitna obeležja-vrednosti testova sa zadacima zatvorenog tipa
Prepoznavanje
Bitna obeležja-vrednosti Esej testa sa skraćenim restriktivnim odgovorom
Zasniva se na sposobnostima učenika da ocene:
Bitna obeležja-vrednosti Esej testa sa proširenim odgovorom
Sličan je prethodnom s tim što se traži viši nivo poznavanja materije. Učenici treba da izraze i organizuju ideje, integrišu znanja, da na osnovu stečenih znanja konstruišu određena rešenja, oblike, da procene vrednost nekih ideja i tome slično. Ovim testom se mere produktivna znanja.
Zahtevi za sastavljanje esej testa
Kompleksnije merenje ostvarenih rezultata u učenju primenom esej testa, u prvom redu, zavisi od formulisanog esej pitanja. To, naravno, važi i za sastavljanje svih drugih test pitanja. Esej pitanja sastavljaju se za ispitivanje rezultata učenja koji se ne mogu dovoljno pouzdano i obuhvatno meriti testovima sa zadacima objektivnog tipa i za sadržaje koji se ne mogu egzaktnije srediti u vidu frekvencija i drugih kvantitativnih pokazatelja. U onim sadržajima gde pojedine vrednosti nisu jednake najprimerenije je korišćenje esej testova.
Esej pitanja ne smeju se formulisati na brzinu. Ona moraju da budu promišljena, selektivna, jasna i precizna, ni preširoka ni preuska. Moraju biti brižljivo konstruisana tako da se njima akcentuju određeni aspekti ponašanja i izmere želje i rezultati učenja. Mnogo je lakše, naravno, formulisati pitanja sa skraćenim, restriktivnim odgovorom nego pitanja sa proširenim esej odgovorima. U pitanjima sa opširnim odgovorom ekstremna sloboda otežava vrednovanje. Ta se poteškoća može prevazići naznakom osnove po kojoj će se procenjivati odgovor.
Od kvaliteta pitanja zavisi kompleksnost i pouzdanost merenja rezultata učenja. Slaba je varijanta, na primer, ako učenicima postavimo pitanje: zašto se ptice sele? Mnogo je bolje ako ovo pitanje postavimo u sledećoj formi: navedite tri bitne hipoteze koje bi mogle da objasne zašto se ptice u jesen sele na jug.
Drugi oblik postavljenog pitanja jasno ukazuje učenicima koja se forma odgovora od njih očekuje. Ujedno, ovakvo formulisano pitanje podrazumeva učenikove sposobnosti da formuliše održive hipoteze i prihvatljive dokaze. Ono omogućava preciznije vrednovanje i vođenje rezultata učenja učenika.
Previše ograničena, restriktivna pitanja biće manje efikasna za merenje sposobnosti selekcije, organizovanja i integrisanja pojedinih ideja. Esej pitanja sa proširenim odgovorom kriju opasnosti koje smo napred komentarisali, a njih je moguće prevazići navođenjem izričitih smernica učenicima kakav se odgovor traži.
Zahtevi za kontrolisanje pitanja u esej testu. Esej pitanja, u pogledu forme i sadržaja, zavisna su od didaktičko-logičke strukture gradiva određenog predmeta. Esej test, kako ističe Benjamin Blum, je pogodniji za ispitivanja učeničkih postignuća u nastavi društvenih predmeta. Putem esej testa je moguće uspešnije proceniti sposobnosti učenika da organizuju, sistematizuju i uopšte svoja znanja.
Od formulacije esej pitanja, u prvom redu, zavisi usmeravanje učenika da saopšti kompletan odgovor. Ona mogu biti sasvim specifična ili sasvim uopštena. Opšta pitanja treba raščlaniti na specifična kako bi se u odgovorima otkrila dubina poznavanja materije, ispoljio intenzitet znanja.
Uopšteno se može postaviti esej pitanje: Analiza pesme Deda i unuk. Međutim, ovako uopšteno esej pitanje moguće je raščlaniti na sledeća specifična pitanja:
Kroz raščlanjavanje uopšteno postavljenog esej pitanja moguće je, u većem stepenu, meriti nivo znanja, mogućnost uočavanja, interpretacije, a sve to doprinosi objektivnosti ocenjivanja. Svaki od specifičnih zahteva moguće je izraziti brojem bodova, radi objektivnijeg ocenjivanja, na primer: jezičko-stilske odlike pesme -do 15 bodova.
Esej pitanja mogu biti različitog tipa.
Tip pitanja | Primer |
Selektivna pitanja (selektivno podsećanje) | Koju vrstu stilskih figura koristi Njegoš u "Gorskom vijencu"? |
Pitanja upoređivanja (upoređivanje dveju ili više veličina, pojmova, stvari) | Po čemu se proleće razlikuje od jeseni? |
Evaluativna pitanja (evaluativno podsećanje) | Koji su najvažniji razlozi prelaska materije iz jednog u drugo agregatno stanje? |
Klasifikaciona pitanja (pitanja kojima se traži klasifikacija) | Kom rodu pripadaju lav, tigar i ris? |
Pitanja uzrok-posledica (pitanja koja se odnose na uočavanje uzrok-posledice) | Zašto je sveća prestala da gori pod staklenim zvonom? |
Rezimirajuća pitanja (pitanja rezimea, sažetog izlaganja) | Kakva je posledica godišnjeg kretanja zemlje? Ukratko opiši kruženje vode u prirodi. |
Pitanja-skiciranja | Skiciraj kruženje vode u prirodi. Skiciraj zatvoreni strujni krug. |
Pitanja "za" i "protiv" | Obrazloži "za" i "protiv" primene atomskih centrala u proizvodnji struje. |
Esej pitanja imaju prednosti u odnosu na pitanja objektivnog tipa, a te prednosti se ispoljavaju u sledećem:
Nedostaci esej-testa, u prvom redu, se svode na otežane mogućnosti vrednovanja. Ovaj test traži više vremena za čitanje, kodiranje odgovora i vrednovanje.